14 استراتژی بازاریابی آدیداس (Adidas)
استراتژی بازاریابی آدیداس
هدف تبلیغات این است که چگونه مشتریان را بشناسید و آنقدر خوب درک کنید که محصولات متناسب با او باشد و خودشان را عرضه کنند.
آدیداس یک شرکت آلمانی چند ملیتی است که در زمینه طراحی و تولید لوازم ورزشی فعالیت می کند. گروه آدیداس متشکل از شرکت پوشاک ورزشی ریباک، شرکت گلف و راکپورت است.
آدیداس بزرگترین شرکت تولید کننده لباس ورزشی در سراسر اروپا و آلمان بوده و دومین شرکت بزرگ تولید پوشاک ورزشی در جهان است. از جمله کفش های ورزشی آدیداس نیز محصولاتی مانند کیف، عینک، پیراهن، ساعت و سایر کالاهای ورزشی و پوشاک را تولید می کند.
فهرست (کلیک کنید)
Toggle
آدیداس راهنمای فروش و درآمد را تا سال 2020 افزایش می دهد
سال 2017 سال موفقی برای گروه آدیداس بود. این شرکت براساس استراتژی بازاریابی اش تصمیم گرفته است طبق برنامه تجاری بلندمدت خود، «خلق محصول جدید»، فروش و رشد درآمد را تا سال 2020 تسریع بخشد. این شرکت اکنون انتظار دارد که فروش بدون ارز با نرخی بین 10 تا 12 درصد به طور متوسط در سال بین سالهای 2015 تا 2020 افزایش یابد (قبلاً: با نرخ تک رقمی بالا افزایش مییابد). پیشبینی میشود که درآمد خالص حاصل از فعالیتهای مستمر در دوره پنج ساله بین 20 تا 22 درصد به طور متوسط در سال رشد کند (قبلاً به طور متوسط حدود 15 درصد افزایش مییافت).
استراتژی بازاریابی آدیداس
آدیداس با بیش از 53731 کارمند در 160 کشور که بیش از 660 میلیون دستگاه در سال تولید می کنند. این اعداد بدون شک می توانند نشان دهند که آدیداس یک شرکت بسیار پیچیده است. در ادامه نکات اصلی استراتژی بازاریابی آدیداس را با هم بررسی می کنیم:
1- موقعیت یابی (positioning) در استراتژی بازاریابی آدیداس
شگفتانگیزترین تولیدکننده لباس ورزشی اروپا و یکی از برجستهترین تولیدکنندگان در جهان، آدیداس ممکن است از نظر عوامل جمعیتشناختی، روانشناختی و رفتاری تکهتکه باشد. آدیداس دارای چهار برند در مجموعه پرتفوی خود است – ریباک، آدیداس، راکپورت و تیلور(Reebok, Adidas, Rockport & Taylor) که برای مشتریان مختلف در گروههای مختلف طراحی شده است. آدیداس استراتژی هدف گیری(targeting) متفاوتی را برای هدف قرار دادن بزرگسالان جوان و همچنین کودکانی که علاقه بیشتری به تناسب اندام و ورزش دارند، انجام می دهد. با وجود اینکه مشتریان گروه سنی 13 تا 40 سال را هدف قرار می دهد، اما اکثر مشتریان آن 15 تا 30 سال هستند که از طبقه متوسط به بالا و یا طبقه لوکس مشتریان هستند.
موقعیت یابی مبتنی بر کاربر و سود (User & benefit based positioning)، استراتژی هایی هستند که آدیداس برای ایجاد تصویر مهمی از مشتریان خود استفاده می کند. آدیداس در استراتژی بازاریابی اش با نشان دادن ارزش و کیفیت محصولات از یک برند معتبر همیشه توانسته است جوهره برند خود را حفظ کند.
پورتفولیو به شرح زیر تقسیم می شود:
آدیداس عملکرد خود را در ورزشهای رقابتی ، ریبوک و ریبوک کلاسیک در ورزشهای اکتیو و ورزشهای معمولی، و نسخههای اصلی آدیداس، آدیداس فان، راکپورت در مدهای ورزشی نشان می دهد.

2- ماموریت (Mission) در استراتژی بازاریابی آدیداس
«گروه آدیداس با برندهایی که با اشتیاق به ورزش و سبک زندگی ورزشی ساخته شده اند، یک رهبر جهانی در صنعت کالاهای ورزشی است. ما متعهد به تقویت مداوم برندها و محصولات خود برای بهبود موقعیت رقابتی خود هستیم.»
شعار «غیرممکن هیچ چیز نیست»(impossible is nothing). این تگ لاین محبوب ترین شعار هر شرکتی است. این شعار که اهمیت زیادی برای تناسب اندام و اهمیت به دست آوردن هر چیزی که ما می خواهیم را نشان می دهد، یکی از بزرگترین دارایی های شرکت است و احتمالاً استراتژی بازاریابی آدیداس را خلاصه می کند.
3- مزیت رقابتی(competitive advantage) در استراتژی بازاریابی آدیداس
مزایای رقابتی کمی که آدیداس دارد شبکه توزیع (distribution network) آن است، علاوه بر این آدیداس در سرتاسر جهان دارای حداقل 2400 فروشگاه با 4.3 میلیارد دلار سرمایه است. از بسیاری از رویدادهای ورزشی جهان مانند فیفا، یوفا، NBA، و کریکت و المپیک حمایت مالی کرده است. در طول این سال ها آدیداس همچنین به تولید و ارائه بهترین محصولات در این دنیا معروف است که همیشه راحت و ماندگار هستند.
4- ماتریس BCG در استراتژی بازاریابی آدیداس
ماتریس BCG که به شناسایی موقعیت استراتژیک، استراتژی بازاریابی و مسیر آینده واحد تجاری استراتژیک کمک می کند. آدیداس چهار برند تحت گروه آدیداس دارد که از این میان: آدیداس و ریبوک ستاره هستند. این دو برند مجزا سهم بازار بسیار بالایی دارند و در عین حال رقابت برای بخش ورزش و تناسب اندام بسیار بالاست. برندهای دیگری مانند پوما، نایک نیز وجود دارند که برای سهم بزرگی از بازار مبارزه می کنند.
5- استراتژی توزیع(Distribution) در استراتژی بازاریابی آدیداس
همانطور که محیط مشتری با تغییر سریع روندها پویاتر می شود، آدیداس نیز بر روی آنچه که مشتریان را راضی می کند تمرکز می کند که روندهای جدید در بازار هستند. پس از آگاهی از فرآیند خرید از مشتریان خود، به این نتیجه می رسند که تجربه تعاملی با مشتریان، در دسترس بودن و سایز محصول نقش مهمی در استراتژی توزیع موفق دارد.
6- ارزش ویژه برند(brand equity) در استراتژی بازاریابی آدیداس
فعالیتهای ورزشی که حول رسانههای اجتماعی و میچرخند، واقعاً به آدیداس کمک کرده است تا بزرگترین بازیکن در لباسهای ورزشی باشد. هر برند و برند فرعی مسئول زنده کردن هویت و موقعیت متفاوت خود است. در حالی که آدیداس و ریب,ک هر دو دارای هویت، میراث، فناوری، طراحی و شهرت منحصربهفردی هستند، اصول و روشهای هدایت رشد فروش در آینده و بهبود سودآوری برای هر دو مشترک است.
7- تحلیل رقابتی در استراتژی بازاریابی آدیداس
گروه چند برند آدیداس به آنها مزیت رقابتی مهمی می دهد. آدیداس از طریق مجموعهای از برند، ورزشها و انتخابهای مصرفکننده را پوشش میدهد که برای حمایت از جاهطلبی گروهشان و الهام بخشیدن به افراد برای نزدیکتر شدن به ورزش مهم است. شرکت های بزرگی مانند نایک و آدیداس که در دو دهه گذشته به سرعت در حال رشد بوده اند. آنها به سرتاسر جهان رسیده اند که در تمام قاره ها گسترش یافته است، یعنی تغییر سبک زندگی اقتصادهای در حال توسعه و ظهور شرکت های اینترنتی و تجارت الکترونیک.
8- تحلیل بازار در استراتژی بازاریابی آدیداس
با توجه به محصولات تقلبی ارائه شده و همچنین قدرت چانه زنی بالای مشتریان، زنده نگه داشتن خود در بازار برای این بازیگران بسیار دشوار است. اگرچه این پیشنهادها برای افراد ورزشی در نظر گرفته شده است، اما اکثر خریداران افراد حرفه ای عادی هستند، کودکانی که جوان هستند بدلیل تغییر در موقعیت رقابتی که توسط بازیکنان انجام می شود، از تغییر به مارک های دیگر بدشان نمی آید. صنعت به دلیل تغییر در سبک زندگی، اقتصاد جمعیت و تغییر مکان از روستا به مناطق شهری در حال توسعه است، اما در عین حال عرضه تقاضا با کمبود و موجودی بیکار مواجه می شود که منجر به کاهش حاشیه سود بازیگران این صنعت می شود.
9- تحلیل مشتری در استراتژی بازاریابی آدیداس
کاربران آدیداس از گروه های اجتماعی طبقه متوسط به بالا تشکیل شده اند. برای موفقیت از دیدگاه مصرف کننده، آدیداس اذعان کرد که استراتژی تولید انبوه یا بازاریابی انبوه دیگر کافی نیست. با درک و شناسایی انگیزه ها و اهداف فردی مصرف کننده برای انجام ورزش، تناسب اندام و سبک زندگی آنها در جایی که ورزش می کنند و عادات خرید آنها به آنها در ایجاد محصولات، خدمات و تجربیات معنی دار کمک می کند که تأثیر ماندگار و وفاداری را برای برند ایجاد می کند.
11- فرهنگ شرکت
علاوه بر این در استراتژی بازاریابی آدیداس، توسعه آدیداس، فرهنگ خاص خود را دارد که نقش اصلی را برای شرکت ایفا می کند و به دستیابی به اهداف بلندمدت آن تا سال 2020 کمک می کند. قدرت تغییر زندگی طبق برنامه توسعه تا سال 2020، آدیداس عمدتاً ابتکارات منابع انسانی خود را بر رهبری، توسعه استعداد و مدیریت عملکرد متمرکز کرده است.
12- سرعت
آدیداس سریع ترین شرکت توسعه دهنده ورزش است و خود را به عنوان یکی از بهترین ها معرفی کرده است. نقاط عطف کلیدی در مسیر رسیدن به این هدف در سال 2017 به دست آمد.
به عنوان مثال، در سال 2017، یک “کارخانه سرعت” آزمایشی در ansbach (آلمان) راه اندازی شد و تولید انبوه آن در سال 2018 آغاز خواهد شد. علاوه بر این، دومین کارخانه سرعت آدیداس در آتلانتا (ایالات متحده آمریکا) افتتاح خواهد شد.
در مجموع، در سال 2017، حدود 15٪ از کل فروش با محصولات تولید شده در برنامه های سرعت ایجاد شد. جاه طلبی این شرکت این است که تا سال 2020 سهم محصولات «با سرعت فعال» را به حداقل 50 درصد از فروش خالص افزایش دهد.
13- شهرها
علاوه بر این، در استراتژی بازاریابی آدیداس، این شرکت اکنون فعالیت های فروش و بازاریابی خود را در شش مرکز اصلی متمرکز کرده است: نیویورک، لس آنجلس، لندن، پاریس، شانگهای و توکیو. حجم متوسط بالاتر از کالاهای ورزشی از آنجا خریداری می شود و این شهرهای بزرگ نیز نقش بسیار مهمی در توسعه روندها، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی ایفا می کنند.
در سال 2016، آدیداس سهم بازار برند را در همه این شهرها افزایش داد. هدف اصلی این شرکت کسب سود دو برابری در این شهرها تا سال 2020 نسبت به سال 2015 است.
آدیداس در طول جام جهانی از نظر فروش و رشد رسانه های اجتماعی امتیاز بالایی کسب کرد
در طول جام جهانی، مدیر فوتبال آمریکا، ارنستو بروس، او به جام جهانی 2014 اشاره کرده بود که “…بزرگترین کمپین بازاریابی در تاریخ فوتبال آدیداس” بود. یک چیز را روشن کرد: آدیداس نه تنها انتظار داشت که تیم ها و بازیکنانی که در اختیار دارد در زمین پیروز شوند، بلکه انتظار داشت این شرکت در نهایت نیز برنده شود. پیروزی 1-0 آلمان مقابل آرژانتین لحظه بسیار مهمی بود زیرا بازیکنان بیشتر در آدیداس دیده می شدند که باعث رشد بیشتر آدیداس شد، آلمان و آرژانتین هر دو فدراسیون آدیداس هستند.

در حالی که بحث هایی مطرح شده است که در طول جام جهانی کدام شرکت تاثیر بیشتری در بازار خواهد داشت، یک چیز مسلم است، آدیداس رشد قابل توجهی را تجربه کرد. به طور خاص، چهار فدراسیون – آلمان، آرژانتین، کلمبیا و مکزیک- شاهد رشد قابل توجهی در فروش پیراهن بودند.
از دیدگاه بروس، آدیداس در سال 2014 نسبت به سال 2013 رشد 45 درصدی برای پیراهن های مکزیک داشته است. بروس خاطرنشان کرد که این امر بسیار مهم است، زیرا خرده فروشان می خواستند سفارش آدیداس را لغو کنند، و تیم تقریباً برای جام جهانی واجد شرایط نبود. با این حال، او خاطرنشان کرد که در استراتژی بازاریابی آدیداس، این شرکت «قدرتمند کار خود را ادامه داد و هرگز سفارشات را لغو یا تولید را متوقف نکرد.»
مشاوره با امین همیری
برای رزرو تایم مشاوره و یا طراحی استراتژی بازاریابی اختصاصی کسب و کار خودتون با من تماس بگیرید:
09173872261
دوستدار شما، امین همیری
مربی و مشاور کسب و کار
کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، بازاریابی
پیشنهاد می کنم مقاله بهترین مشاور کسب و کار شیراز را از اینجا بخونید.
- جهت دانلود فایل word این متن از طریق لینک زیر اقدام نمایید.
پسورد فایل : پسورد ندارد گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید