ادغام شرکتها در 20 سال گذشته (M&A) چرا؟ و چگونه؟
ادغام شرکتها در 20 سال گذشته بیش از 70 درصد نتایج موفقیت آمیز داشته است، که سال های قبل از سال 2000 این عدد 30 درصد بوده است!
در این مقاله میخوانیم که دلایل موفقیت و افزایش این درصد موفقیت در این زمینه چیست…
برگرفته شده از معتبرترین مجله دنیا در زمینه کسب و کار (HBR)

اخیراً یکی از نویسندگان کتاب، دیوید هاردینگ، و دو همکار شرکت مشاوره باین و کمپانی (Bain&company) تصمیم گرفتند نگاهی تازه به موضوع M&A بیندازند. چیزی که آنها پیدا کردند آنها را شگفت زده کرد! طی 20 سال گذشته (قبل از 2024)، شرکت ها بیش از 660،000 خرید به ارزش کل 56 تریلیون دلار انجام داده اند!
معاملات ادغام شرکتها در سال 2021 به اوج خود می رسد. اما احتمال شکست معکوس شده است: امروز، نزدیک به 70 درصد از ادغام ها موفق هستند. حتی در میان تقریباً 30 درصدی که کمتر موفق بودند، بسیاری از معاملات هنوز مقداری ارزش ایجاد می کردند.
دلایل موفقیت ادغام شرکتها؟ با مقایسه گذشته و حال:
در دهه 1990 و اوایل دهه 2000، اکثر خریدارها رقبا یا شرکتهایی در صنایع مشابه را هدف قرار میدادند و به دنبال افزایش مقیاس، کاهش هزینهها و سود رقبا بودند. با این حال، طی 20 سال گذشته، شرکتها رویکرد گستردهتری برای M&A اتخاذ کردهاند. آنها به دنبال معاملاتی هستند تا در صنایع نوظهور یا مناطق جغرافیایی توسعه پیدا کنند، زنجیره تامین خود را کارآمدتر کنند، از فرصت های ژئوپلیتیکی استفاده کنند، توانایی های جدیدی در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی به دست آورند و حتی منابع جدید استعداد پیدا کنند.
اغلب، منطق استراتژیک بر فرصتهای رشد تمرکز میکند، به این معنی که شرکتها به اندازهای متکی به صرفهجویی در هزینه نیستند.
خریداران برای ادغام شرکتهای دیگر، بررسی دقیق تری انجام می دهند:
در گذشته، بیشتر بررسیهای لازم برای ادغامها بر روی صفحهگستردهها (مثل اکسل) انجام میشد، با تمرکز بر اینکه آیا امور مالی منطقی بودند یا خیر.
اما اخیراً، شرکت ها انواع تحقیقات مختلف را قبل از امضای قرارداد و ادغام با شرکت دیگر انجام می دهند:
1- آنها ارزیابیهای فرهنگی انجام میدهند تا مشخص کنند افراد شاغل در شرکت هدف چقدر با هنجارها و ارزشهای خریدار سازگار خواهند شد، ارزیابیهای رسمی استعداد به خریدار این امکان را میدهد تا نگاه دقیقتری به قابلیتهای افرادی که شرکت مورد نظر را اداره میکنند داشته باشند و پیشبینیهای هوشمندانهتری در مورد توانایی آنها برای موفقیت یکپارچهسازی پس از ادغام (با شرکت فعلی شان) انجام دهند.
2- رسانههای اجتماعی به خریدکنندگان امکان دسترسی آسان به بازخورد و نظرات مشتریان، کارمندان و کارمندان سابق شرکتهای هدف را میدهند.

در حال حاضر شرکت های خریدار مالکیت، در ادغام شرکتها بهتر عمل می کنند:
ادغام کردن دو شرکت یک کار و تعهد بسیار سنگین است. خوشبختانه، تکنیکها، ابزارها و فناوری مورد استفاده برای مدیریت پروژه های بزرگ در 20 سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است (به عنوان مثال، روش چابک (agile methodology) تنها چهار سال قبل از انتشار تسلط بر ادغام اختراع شد).
علاوه بر این، هرچه سازمانها بیشتر روی ادغام شرکت ها کار می کنند، تجربه بیشتری به دست می آورند، در نتیجه یاد میگیرند که چه کارهایی را باید اولویت بندی کنند، چه مشکلات احتمالی میتواند مساله ساز شود و چگونه تصمیمات کلیدی را به طور کارآمدتر و با بازدهی بیشتر انجام دهند. محققان می نویسند: “ما وقتی از 20 سال تا الان پیش تجربیات خود را دوباره خواندیم و مرور کردیم، کارهایمان را با دقت و بررسی بیشتری انجام می دهیم.”
مقاله پیشنهادی برای مطالعه: پیش بینی روند بازاریابی در سال 2023
دیدگاهتان را بنویسید